Vedtægter  

for  

Foreningen Forskerbevægelsen 

Vedtaget på den stiftende generalforsamling 13.5.2024

§ 1 Navn og hjemsted 

Stk. 1: Foreningens navn er Forskerbevægelsen 

Stk. 2: Foreningens hjemsted er Københavns Kommune. 

§ 2 Formål 

Stk. 1: Forskerbevægelsen er en fælles forskerorganisation med formålet at  styrke den akademiske frihed samt fremme forbindelsen mellem viden og  samfund. Forskerbevægelsen er herudover et frirum for forskere, hvor  man kan mødes på tværs af faglige og hierarkiske skel til gavn for den frie  tanke og oplysning af demokratiet.  

§ 3 Medlemmer 

Stk. 1: Som aktivt medlem kan optages videnskabeligt ansat personale herunder  stillingerne som professor (inkl. emeritus), lektor, seniorforsker, adjunkt, forsker, postdoc, ph.d.-stipendiat, videnskabelig assistent eller ekstern  lektor. Herudover kan medlemmer også være affilierede forskere på anden  vis samt eventuelt personer, som har erhvervet en forskeruddannelse (ph.d),  der tilslutter sig foreningens formål. 

Stk. 2: Hvert medlem har én stemme på generalforsamlingen. 

Stk. 3: Medlemmerne er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og øvrige  bestemmelser.  

Stk. 4: Anmodning om medlemskab behandles af bestyrelsen, og medlemskabet gælder fra, at bestyrelsen har oprettet det. Bestyrelsen kan kun afslå  medlemskab, såfremt der foreligger en særlig begrundelse herfor. Afslag på  medlemskab kan kræves indbragt for generalforsamlingen af den, der har  fået afslag. Anmodning herom skal fremsættes inden fire uger efter, at  afslaget er meddelt. Anmodningen behandles på førstkommende  generalforsamling.  

Stk. 5: Udmeldelse sker skriftligt ved meddelelse til bestyrelsen. 

§ 4 Kontingent 

Stk. 1: Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Kontingent kan ligeledes  fastsættes til 0 kr., hvis det ønskes. Der kan fastsættes forskellige  kontingenter for konkrete grupper af medlemmer. Endvidere kan bestyrelsen  fritage et medlem for kontingentbetaling, såfremt særlige forhold taler for  det.  

Stk. 2: Bestyrelsen opkræver kontingent og fastlægger betalingsterminer og  opkrævningsform.  

Stk. 3: Såfremt et medlem ikke betaler kontingent rettidigt, og ikke har betalt efter  at være blevet rykket, slettes den pågældende som medlem. Sådant ophør  af medlemskabet kan ikke kræves indbragt for generalforsamlingen. 

§ 5 Udelukkelse og eksklusion 

Stk. 1: Et medlem kan udelukkes midlertidigt for en periode op til seks måneder eller  kan ekskluderes, såfremt vedkommende handler til skade for foreningen.  Eksklusion indebærer, at medlemskabet ophører.  

Stk. 2: I sager om midlertidig udelukkelse og eksklusion har medlemmet krav på at  blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har  medlemmet desuden krav på, at bestyrelsens afgørelse prøves på  førstkommende generalforsamling, og sagen sættes på dagsordenen som et  særligt punkt. Såfremt den ekskluderede ønsker at bruge denne mulighed,  skal anmodning herom fremsættestil bestyrelsen inden fire uger efter, at  eksklusionen er meddelt. Bestyrelsens afgørelse om eksklusion gælder,  selvom den er krævet indbragt for generalforsamlingen, medmindre  bestyrelsen bestemmer andet. 

Stk. 3: Generalforsamlingen kan godkende bestyrelsens beslutning om eksklusion  med almindeligt flertal.  

Stk. 4: Såfremt et ekskluderet medlem senere anmoder om optagelse i foreningen,  afgør bestyrelsen spørgsmålet. 

§ 6 Ordinær generalforsamling 

Stk. 1: Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. 

Stk. 2: Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af maj  måned.  

Stk. 3: Bestyrelsen indkalder til generalforsamling med mindst seks ugers varsel ved  e-mail til foreningens medlemmer. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted og  foreløbig dagsorden, samt oplysning om, at forslag fra medlemmer skal være fremme hos bestyrelsen senest fire uger før generalforsamlingen. Bestyrelsen  kan selv fremsætte forslag. Endelig dagsorden udsendes senest to uger før  generalforsamlingen på samme måde som indkaldelsen, og den endelige  dagsorden skal indeholde oplysning om de forslag, som skal behandles, de  valg, der skal foretages, og regnskab og andre bilag til dagsordenen skal  medfølge.  

Stk. 4: Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer, samt  personer bestyrelsen har inviteret. Stemmeret har alle medlemmer, der har  været medlem af foreningen i mindst to måneder og ikke er i  kontingentrestance. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. Hvert  medlem har én stemme. 

Stk. 5: En lovlig indkaldt generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af  fremmødte.  

Stk. 6: Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen,  og som ikke må være medlem af bestyrelsen.  

Stk. 7: Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Til vedtægtsændringer og  beslutning om opløsning kræves dog kvalificeret flertal, jf. §§ 13 og 14. Ved  personvalg er den valgt, der opnår flest stemmer.  

Stk. 8: Valgbar til bestyrelsen er ethvert medlem. 

Stk. 9: Dirigenten afgør spørgsmål om afstemninger. Dirigenten kan bestemme  skriftlig afstemning.  

Stk. 10: Bestyrelsen sørger for, at der tages referat over generalforsamlingens  beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten.  

§ 7 Dagsorden for ordinær generalforsamling 

Stk. 1 Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende  punkter:  

1) Valg af dirigent 

2) Bestyrelsens beretning  

3) Aflæggelse og godkendelse af det reviderede årsregnskab for det forløbne  år  

4) Aflæggelse og godkendelse af bestyrelsens forslag til kontingent og  budget for det kommende år 

5) Behandling af indkomne forslag 

6) Fastlæggelse af strategi  

7) Valg til bestyrelsen  

a) Valg af bestyrelsesmedlemmer 

b) Valg af en suppleant 

8) Valg af en revisor  

9) Eventuelt 

§ 8 Ekstraordinær generalforsamling 

Stk. 1: Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen  og skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettigede  medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter krav herom med  angivelse af det emne, som kræves behandlet.  

Stk. 2: Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest fire uger efter, at  kravet er modtaget. Indkaldelse skal ske med mindst to ugers varsel.  Reglerne om indkaldelsesmåde og generalforsamlingens gennemførelse  gælder i øvrigt på samme måde som for ordinær generalforsamling.  

§ 9 Bestyrelsen 

Stk. 1: Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse og repræsenterer foreningen i alle  forhold. Bestyrelsen kan nedsætte nødvendige udvalg og arbejdsgrupper til  varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. Bestyrelsen kan  endvidere ansætte en daglig leder til varetagelse af den daglige drift. 

Stk. 2: Bestyrelsen består af 4-14 medlemmer og vælges på den årlige  generalforsamling 

Stk. 3: Bestyrelsen konstituerer sig selv med en forperson og en kasser, og foretager  fornøden fordeling af opgaverne. Alle valg sker på ordinær generalforsamling  for to år. Én suppleant vælges hvert år for et år. Såfremt en suppleant  indtræder i bestyrelsen, skal den pågældende bestyrelsespost besættes ved  valg på den førstkommende ordinære generalforsamling.  

Stk. 4: Bestyrelsen kan selv fastsætte en forretningsorden. Bestyrelsen er  beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af medlemmer er til stede. Der  udarbejdes referat af bestyrelsens møder.  

§ 10 Regnskab og revision 

Stk. 1: Foreningens regnskabsår er kalenderåret.  

Stk. 2: Bestyrelsen udarbejder årsregnskab. Regnskabet skal indeholde  resultatopgørelse over driften samt status. Dette regnskab revideres og skal  godkendes af generalforsamlingen.  

Stk. 3: Regnskabet revideres af en af generalforsamlingen valgt revisor. På hver  ordinær generalforsamling vælges én revisor for to år. 

Stk. 4: Revisoren skal hvert år gennemgå årsregnskabet og påse, at det er  regnskabsmæssigt korrekt, og at indtægter og udgifter er udtryk for rimelige  dispositioner. Revisorerne skal forsyne årsregnskabet med en påtegning.  Revisorerne har til enhver tid adgang til at påse bogføring og foreningens  beholdninger. 

§ 11 Tegningsret og hæftelse 

Stk. 1: Foreningen tegnes af forpersonen sammen med et bestyrelsesmedlem eller  af tre bestyrelsesmedlemmer. Bestyrelsen kan foretage alle dispositioner,  dog skal køb, salg og pantsætning af fast ejendom godkendes af  generalforsamlingen ligesom låneoptagelse skal godkendes af  generalforsamlingen.  

Stk. 2: Bestyrelsen kan meddele et udvalg eller en person fuldmagt til at foretage  dispositioner på vegne af foreningen. 

Stk. 3: Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de  forpligtelser, der påhviler foreningen. Bestyrelsesmedlemmer hæfter heller  ikke for disse forpligtelser.  

§ 12 Vedtægtsændringer 

Stk. 1: Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst to  tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.  

Stk. 2: Vedtagelse af fusion med en anden forening afgøres efter reglerne om  vedtægtsændringer.  

§ 13 Opløsning 

Stk. 1: Beslutning om foreningens opløsning kræver vedtagelse på to på hinanden  følgende ekstraordinære generalforsamlinger. Der skal mindst være seks  uger mellem de to generalforsamlinger. Til vedtagelse af opløsning kræves,  at mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for beslutningen på begge  generalforsamlinger.  

Stk. 2: Ved opløsning træffes beslutning om formuens anvendelse til bedst mulig  styrkelse af den akademiske frihed. 

Stk. 3: Til at forestå opløsningen af foreningen vælger den afsluttende  generalforsamling to personer til at gennemføre alle nødvendige  dispositioner.  

Således vedtaget på den stiftende generalforsamling 13.5.2024